Digitaal innoveren met PostNL: GSMpunt test mee

Samen innoveren om de klant nóg beter te helpen

Marketingmanager Eleon Jonker en Salesmanager Ramon Schutte vertellen waarom ze al jaren digitale producten testen voor PostNL.

Begonnen op zolder

Sinds de start in 2005 is GSMpunt razendsnel gegroeid en de drive om te blijven innoveren is in alles aanwezig. Van een start-up op een zolderkamer zijn ze uitgegroeid tot een webshop met meer dan een miljoen orders per jaar en een hoofdkantoor in Almelo met meer dan 80 werknemers. Bovendien zijn ze eigenaar van meerdere merken telefoonaccessoires. Marketingmanager Eleon Jonker en Salesmanager Ramon Schutte zijn voor GSMpunt al jarenlang betrokken bij de pilots van PostNL. Ze vertellen hoe deze samenwerking tot stand kwam.

Waardevolle samenwerking

‘PostNL benaderde ons om samen nieuwe digitale producten te testen en daar staan wij natuurlijk voor open’, vertelt Jonker. ‘Onze klanten hebben bepaalde wensen en behoeften voor een webshop en dat geven we terug aan PostNL. Ze luisteren naar onze wensen en verwerken die in hun nieuwe producten. Dat biedt veel waarde voor ons én dus uiteindelijk voor onze klanten.’

"PostNL luistert naar onze wensen en verwerkt die in hun nieuwe producten. Dat biedt veel waarde voor ons én dus uiteindelijk voor onze klanten."

Eleon Jonker, Marketingmanager GSMpunt

Met een gerust hart bestellen

‘Een van de innovaties die we hebben getest, is Bekend bij PostNL,’ legt Jonker uit. ‘Dit werkt als een stempel van PostNL voor een webshop, waarmee ze als autoriteit zeggen: ‘We kennen deze webshop en ze zijn betrouwbaar!’

‘Met 1 klik op het Bekend bij PostNL-logo in de webshop ziet de consument bijvoorbeeld hoe lang de webshop al verstuurt via PostNL en de datum van hun laatst verzonden pakketje. Maar ook of een retourzending binnen Nederland is en niet naar een ingewikkeld ver land. Dat geeft klanten het vertrouwen dat ze in zee gaan met een betrouwbaar en legitiem bedrijf. Erg belangrijk in een tijd waarin veel online besteld wordt en consumenten hun gegevens en geld aan webshops toevertrouwen.’

Geen gedoe met je gegevens

De tweede digitale innovatie, Invullen met PostNL, draait om optimalisatie van de checkout van webshops, daar ligt eigenlijk altijd ruimte voor verbetering. Gemiddeld 81,6% van de bezorgingen gaat om een eenmalige bestelling bij een webshop en toch stuurt zo'n 40% van de webshops op het aanmaken van een account. Dat is niet nodig, want ruim 9 miljoen consumenten hebben een PostNL-account waar hun gegevens al bekend zijn.

‘Waarom zou je bij iedere webshop je gegevens achter moeten laten voor de aankoop van een boek, trui of oplader voor je telefoon? Het kan veel sneller en eenvoudiger en dit nieuwe product helpt daarbij. Consumenten met een PostNL-account koppelen hun gegevens met 1 klik in de checkout aan de webshop waar ze hun bestelling plaatsen. Ze hoeven dus niks meer in te vullen. Dit scheelt een hoop tijd en frustratie en voor ons minder afhakers in de checkout’, aldus Jonker. ‘Ook vinden we privacy en data erg belangrijk. We willen werken aan een veiligere digitale wereld voor iedereen. PostNL is een betrouwbare partij en we denken dat ze een centrale rol kunnen spelen in het veiliger omgaan met klantgegevens in de online markt.’

Het vizier op de toekomst

Wat is de toekomstvisie van PostNL op het gebied van digitale innovatie? ‘Bij PostNL willen we voorop blijven lopen in een digitale wereld die constant verandert. Dit doen wij door aan de ene kant de markt en technische ontwikkelingen in het oog te houden en aan de andere kant te luisteren naar de klantbehoeften.’, aldus Maarten de Smit, Sr. Business Development Manager. ‘Zo blijven we continu scherp op nieuwe kansen die onze klanten verder helpen en de digitale ervaring voor eindgebruikers optimaliseren. Samen met onze klanten kunnen we nog eindeloos digitaal innoveren en dat is ook precies wat we van plan zijn!’

Samen innoveren kun je leren

PostNL vindt het erg belangrijk om klanten mee te laten denken bij innovaties. ‘Samen experimenteren en innoveren, zoals wij onder andere met GSMpunt doen, is voor ons enorm waardevol’, verklaart De Smit. ‘We gaan vaak in gesprek met onze klanten over hun wensen én die van hun klanten. We ontwikkelen producten die aansluiten bij de klantwens en vragen ze dan om die met ons te testen. Ze zien direct welk effect het heeft en waar nog verbeterpunten zijn. Wij nemen dit weer mee en zorgen zo voor een optimaal eindresultaat voor al onze klanten.’

'Voor GSMpunt is het interessant om mee te doen met een pilot, omdat je vanaf de start betrokken bent en continu feedback kunt geven’, vult Schutte aan. ‘Zo hebben wij, andere webshops én onze klanten er uiteindelijk het meeste profijt van. Wij leren ook van de samenwerking met een grote organisatie als PostNL in een pilot. Soms heb je ook wel even stevige discussies met elkaar, maar we weten dat PostNL naar de klanten luistert en hebben vertrouwen in hun manier van innoveren.’

Over GSMpunt

Bij GSMpunt vinden ze dat het niet moeilijk moet zijn om je telefoon, tablet of smartwatch compleet te maken met de beste accessoires. In 2005 begon het trots Twentse bedrijf nog klein met de verkoop van frontjes voor telefoons. Maar al snel breidden ze hun aanbod uit met batterijen en oplaadkabels. Met de komst van de smartphones kwam de groei van GSMpunt in een stroomversnelling. Inmiddels is GSMpunt een gevestigde naam, met 2 huismerken en ruim 80 werknemers.

Geïnteresseerd in onze digitale diensten?

Met diensten als Bekend bij PostNL en Invullen met PostNL voeg je meer waarde toe aan je webshop. Voor jezelf en je klanten. Meld je eenvoudig aan en ontdek het zelf.