Met 20 medewerkers en prijzen zoals de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf en de Crossborder30 voor internationale groei, heeft Notbranded grote stappen gezet. Monica vertelt over haar reis naar internationaal succes, de groei die ze doormaakte en de ambitieuze toekomstplannen.
Gewoon gestart met een paar honderd euro
Monica vertelt hoe ze op reis geïnspireerd raakte door een kleine winkel met sieraden: ‘Ik wist meteen dat ik dit ook wilde doen. Terug in Nederland ben ik direct begonnen. Gewoon vanuit huis, met een paar honderd euro budget en weinig ruimte.’ Haar ervaring als marketingmanager in e-commerce kwam hierbij goed van pas, want dankzij online advertenties groeide de webshop al snel.
Elke stap die ze zette, investeerde Monica weer in de webshop. Zo breidde ze langzaam maar zeker haar productaanbod en marketing uit. ‘Het was een kwestie van proberen, leren en doorzetten. Ik heb altijd gekeken naar wat wel werkte en daarop verder gebouwd,’ legt ze uit. Al snel ontgroeide Notbranded de keukentafel en moest de logeerkamer eraan geloven. Toen ook de garage vol stond, werd het tijd voor de volgende stap: een bedrijfsruimte en personeel.
‘Onze sterke propositie van betaalbare sieraden in combinatie met data en lage verzendkosten waren essentieel voor onze groei.’
Monica Westerveld, eigenaar Notbranded.nl
Net zo makkelijk de grens over
Zo’n 1,5 jaar geleden zag Monica internationale kansen om te groeien met de webshop. Ze vertelt hoe ze dat heeft aangepakt: ‘Bij ieder nieuw land kijken we eerst of we überhaupt makkelijk kunnen versturen naar dat land. Handig is dat onze producten door de brievenbus passen, en ook internationaal verzend je een brievenbuspakje tegen lage verzendkosten.
Pas daarna onderzoeken we hoe we klanten in die markten kunnen bereiken. Dat doen we door continu te testen en van de data te leren. We begonnen met België, wat een logische eerste stap was. De taalbarrière is minimaal, dus dat was relatief eenvoudig. En toen volgden al snel andere landen. Dus onze sterke propositie van betaalbare trendy sieraden en accessoires in combinatie met data en lage verzendkosten waren essentieel voor onze groei.’
‘We zien dat ons concept goed werkt in verschillende markten, wat veel kansen biedt voor de toekomst.’
Monica Westerveld, eigenaar Notbranded.nl
Nog groter dromen?
Met een enorme (inter)nationale groei en prijzen als de Shopping Award Ecommerce50 en Crossborder30 op zak, droomt Monica nog steeds van meer: ‘We zijn flink gegroeid met behulp van data. Want hoewel we sieraden verkopen, focussen we ons sterk op de tech en data kant.
We zien dit als de drijvende motor achter ons bedrijf en het stelt ons in staat onze concurrentie voor te blijven. Ons doel? Het grootste online sieradenmerk van Europa worden – en daarbuiten. We zien dat ons concept goed werkt in verschillende markten, wat veel kansen biedt voor de toekomst.’