Waardebonnen, coupons, shoptegoed
Webshops laten klanten steeds vaker de keuze: je geld terug of een shoptegoed. Waarom? Om klanten te behouden en herhaalaankopen te stimuleren. Slimme webshops maken de keuze voor shoptegoed extra aantrekkelijk door voordelen zoals extra tegoed of een kortingscode toe te voegen.
Retourkosten rekenen
Denk er maar eens over na. Grote namen als H&M, Wehkamp en Zara hebben het voortouw genomen in het invoeren van retourkosten. Deze trend zet door, want wist je dat een retourzending een webshop gemiddeld €12,50 kost? Door kosten te verbinden aan retouren, worden klanten aangemoedigd om bewuster te shoppen.
Laten betalen voor retouren werkt echt
Uit onderzoek blijkt inmiddels dat retourkosten rekenen echt zorgt voor minder retouren, terwijl het minimale invloed heeft op je conversie. Zo vragen Wehkamp, Zara en H&M al sinds enkele jaren een kleine bijdrage voor retouren.
Nu Wehkamp 50 cent per geretourneerd artikel vraagt, krijgt de webwinkel vijfduizend producten per dag minder terug.
Bron: nu.nl
Verpakkingen hergebruiken
Webshops gebruiken steeds vaker de gebruikte verpakkingen van retouren, voor nieuwe verzendingen. Zo besparen ze op verpakkingen. En het scheelt dus ook geld. Een slimme zet, want uit meerdere onderzoeken blijkt dat consumenten een hekel hebben aan niet duurzame verpakkingen. Het is hierbij wel belangrijk dat je dit duidelijk communiceert, op je website of op de verpakking zelf.
In samenwerking met webshops testen we ook herbruikbare verpakkingen. Zo verminderen we samen de impact op het milieu. En het scheelt verpakkingskosten. De eerste testen zijn veelbelovend, als we een update hebben delen we dat natuurlijk via de zakelijke nieuwsbrief, hier en via onze socials.
Gezond retourgedrag stimuleren
1 op de 10 consumenten veroorzaakt retouren die niet nodig zijn. Zoals bizar veel bestellen en bijna alles terugsturen. Het wordt steeds normaler dat webshops door middel van data en klantloyaliteit deze retouren aanpakken. Gebruik je data uit je retourplatform en beloon je vaste klanten die een gezond retourgedrag laten zien. Met bijvoorbeeld kortingscodes of andere leuke extraatjes. En reken bij vaste retourkampioenen extra kosten, geef een alert in de checkout of probeer ze via een andere manier te verleiden om hun retourgedrag te normaliseren.
Tweede-kansproducten
Nog een mooie trend: webshops die tweede kansjes aanbieden. Voor producten die niet meer als nieuw verkocht kunnen worden, maar gewoon nog goed te gebruiken zijn. Perfect voor je retouren, leuk aanbod voor je klanten.
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
Minder retouren graag!
Bekijk de praktische tips voor minder retouren.
Retourexpert geeft tips
Het ideale retourproces volgens een expert.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.