Van bijenteelt naar beauty-imperium: de logistieke strategie achter Gisou

Hoe Gisou internationaal groeit met slimme fulfilment

🕑 5 minuten
In 10 jaar tijd groeide Gisou van 1 product naar een wereldwijd beautymerk. Maar met zo’n snelle internationale groei: hoe schaal je op en houd je je logistiek efficiënt? Lees hoe Gisou samen met PostNL Fulfilment zorgt voor snelle, betrouwbare leveringen en een luxe unboxing-experience.

In 10 jaar tijd de wereld veroverd

Gisou werd in 2015 opgericht door Negin Mirsalehi en Maurits Stibbe. Wat begon met 1 product, groeide uit tot een wereldwijd beautymerk met een trouwe community. De eeuwenoude bijenteelttraditie van Negin’s familie leeft voort in de natuurlijke formules.

‘Onze groei ging echt bizar snel,’ vertelt Sophia van der Schaaf, Head of Warehousing & Logistics bij Gisou. ‘We begonnen met een klein team en zijn nu met 150 man wereldwijd actief. Daar komt veel bij kijken: je wil de groei bijbenen zonder in te leveren op kwaliteit. En zeker in de beauty-industrie moet alles er perfect uitzien. Niet alleen het product, maar ook de manier waarop het aankomt bij de klant.’

PostNL Fulfilment neemt logistiek uit handen

‘We willen de grootste worden in beauty, maar wel op een slimme en duurzame manier,’ zegt Sophia. ‘PostNL begrijpt hoe belangrijk fulfilment is voor onze merkbeleving en denkt op alle vlakken met ons mee. PostNL Fulfilment is daarin een waardevolle sparringpartner.’

PostNL Fulfilment neemt Gisou’s logistieke zorg uit handen met slim voorraadbeheer voor producten met houdbaarheids- en opslagvereisten, een geautomatiseerd pick & pack-proces via de Autostore en een internationaal bezorgnetwerk. De verpakkingen krijgen het kenmerkende honeycomb-paper, en bij elke bestelling kunnen inserts of samples worden toegevoegd. Samen onderzoeken we verdere personalisatie, zoals engraved flesjes en gepersonaliseerde kaartjes. Zo sluiten logistiek en beleving naadloos op elkaar aan, en krijgt elke klant in heel Europa een luxe unboxing-experience.

"Op Black Friday explodeerde het aantal orders – veel meer dan voorspeld. Je weet dan: dit wordt spannend. Maar PostNL Fulfilment schakelde direct op. Dat heeft ons gered. Er was geen enkele vertraging."

Sophia van der Schaaf, Head of Warehousing and Logistics Gisou

Soepele Black Friday met 94% meer orders dan voorspeld

Black Friday is dé stresstest voor e-commerce. Ordervolumes stijgen explosief, maar klanten verwachten dezelfde snelle levering. Voor Gisou betekende afgelopen Black Friday een orderpiek van 94% boven de voorspelde aantallen. Een enorme uitdaging, waar samenwerking met een flexibele fulfilmentpartner het verschil maakte.

'We kwamen op kantoor en het aantal orders explodeerde - veel meer dan voorspeld,' zegt Sophia. 'Je weet dan: dit wordt spannend. Maar PostNL Fulfilment schakelde direct op van 2 naar 8 productielijnen in het fulfilment centrum in Houten. Dat heeft ons gered. Er was geen enkele vertraging.'

Dankzij nauwe samenwerking en transparante communicatie verliep alles soepel. 'We kregen dagelijks updates van PostNL Fulfilment over hoeveel pakketten eruit waren gegaan en hoe de planning ervoor stond. Dat gaf ons intern zoveel rust. We konden onze klantenservice direct informeren, zodat klanten altijd wisten waar ze aan toe waren.'

"We hoeven niet met 10 verschillende buitenlandse vervoerders te schakelen. Alles loopt via PostNL Fulfilment. Dat scheelt ons een hoop gedoe én klanten krijgen toch de service die ze gewend zijn."

Sophia van der Schaaf, Head of Warehousing and Logistics Gisou

Internationaal groeien zonder gedoe

Gisou levert inmiddels aan klanten in 28 Europese landen en daarbuiten. Internationaal groeien betekent overal een consistente bezorgervaring bieden. ‘Klanten willen gewoon hun vertrouwde bezorgdienst aan de deur. Dat geeft vertrouwen en is belangrijk,’ zegt Sophia.

Daarom maakt Gisou gebruik van het PostNL Fulfilment CrossBorder Plus netwerk, waarin per land de beste lokale bezorgpartner wordt ingezet. Alle zendingen worden geïntegreerd in 1 track & trace-systeem, zodat klanten altijd precies weten waar hun pakket is – ongeacht wie het bezorgt. Sophia legt uit: ‘We hoeven niet met 10 verschillende buitenlandse vervoerders te schakelen. Alles loopt via PostNL Fulfilment. Dat scheelt ons een hoop gedoe én klanten krijgen toch de service die ze gewend zijn.’

Over Gisou

Gisou, opgericht in 2015 door influencer en ondernemer Negin Mirsalehi, begon met 1 product en groeide uit tot een wereldwijd beautymerk. De kern ligt in de bijenteelttraditie van de familie Mirsalehi: honing uit hun eigen Mirsalehi Bee Garden staat centraal in de producten. Dankzij e-commerce en retail is Gisou wereldwijd verkrijgbaar, met nog veel ambitieuze uitbreidingsplannen.

Maak je webshop onverslaanbaar

Laat je gegevens achter en ontvang e-mails met slimme tips om jouw webshop te laten groeien. We sturen je inzichten, handige tricks en updates over onze diensten. Je kunt je op elk moment afmelden. Meer weten? Lees ons privacybeleid.