Wanneer zijn online shoppers blij met jouw bezorging?

Bekijk de 5 gouden tips + checklist

🕑 2 minuten
Als webshop wil je natuurlijk dat jouw klanten tevreden zijn met hun aankoop én de bezorging. Maar waar worden online shoppers nou écht blij van? Check de 5 gouden tips om ervoor te zorgen dat jouw bezorging in de smaak valt en ze nogmaals bij je bestellen.

1. Laat je klant kiezen waar en wanneer

Dat niet iedereen altijd thuis kan zijn om een pakketje in ontvangst te nemen, dat is logisch. Wat dan ook logisch is, is om bezorgopties aan te bieden in je checkout. Zo kunnen je klanten zelf kiezen wat hun het beste uitkomt. Want wist je dat 50% van de online shoppers weleens voor een andere webwinkel kiest als hun favoriete bezorgmogelijkheid ontbreekt? Bied daarom altijd verschillende bezorgopties aan. Denk aan kiezen voor een bezorgdag of de mogelijkheid om het pakket af te halen bij een afhaalpunt of pakketautomaat.

2. Ultrahelder communiceren

Waar is mijn pakketje? Het is dé vraag die je niet bij je klantenservice wil horen. Maar online shoppers willen graag precies weten waar ze aan toe zijn. Zorg dus voor duidelijke informatie over de bezorging. Zoals notificatie e-mails met de verwachte levertijd en een link naar de track & trace. Helemaal top: een extra pushberichtje vlak voordat de bezorger er is met een kort tijdvak waarin je ‘m kunt verwachten. Zo weten je klanten altijd wanneer ze hun bestelling ontvangen. Gaat er onverhoopt iets mis? Kies voor een bezorgpartij waarbij je klant direct contact op kan nemen met de bezorger.

‘We krijgen nu geen klachten meer over de bezorging, alleen maar positieve beoordelingen. Track & trace is ook duidelijker voor klanten. Belangrijk, want klachten over bezorginfo komen bij ons terecht.’

Stretchshop.nl stapte over naar PostNL

3. Vandaag besteld, morgen in huis

Consumenten zijn snelle bezorgingen gewend. Zorg ervoor dat je, waar mogelijk, vandaag besteld morgen in huis kunt garanderen. Maar vergeet daarbij niet dat er ook een trend gaande is waarbij klanten uit duurzaam oogpunt - of omdat het ze beter uitkomt - niet de volgende dag het pakket in huis hoeven te hebben. Bied dus altijd de bezorgoptie in je checkout waarmee de klant een andere dag kan kiezen. 

4. Ultiem retourgemak

60% van de online shoppers checkt eerst je retourbeleid voor ze een aankoop doen. Maak het retourproces zo eenvoudig en duidelijk mogelijk zodat klanten zich meer op hun gemak voelen om bij jou te bestellen. Kies bijvoorbeeld voor een heen- en teruglabel zodat je klant niet perse een retourformulier hoeft te printen. En gebruik daarbij zo nodig een retourplatform waarbij je klant de retour kan aanmelden en terug kan volgen naar jou. Kies ten slotte voor een partij waarbij je klanten hun retourpakket kunnen afgeven bij een pakketpunt of -automaat, bij de bezorger aan de deur of bij de Picnic-bezorger!

Doe je er alles aan om jouw klanten tevreden te houden over de bezorging?

5. Pak je klanten in met je verpakking

Een goede eerste indruk begint bij de verpakking. Zorg ervoor dat je producten zorgvuldig zijn ingepakt, zodat ze onbeschadigd aankomen. Kies voor de kleinst mogelijke verpakking en stoor je klanten niet met onnodig opvulmateriaal. En als het kan, zorg ervoor dat de verpakking door de brievenbus kan, dan hoeft je klant niet thuis te blijven! En een persoonlijke touch, zoals een bedankkaartje, kan ook wonderen doen.

Welke tips pas jij al toe in jouw webshop? Download de checklist en kijk of je er alles aan doet voor de ultieme bezorgervaring voor jouw klanten!

Giga groei

Notbranded werd de snelst groeiende webshop met brievenbuspakjes.

E-commerceplein

Overzicht van alle tips, klantcases en artikelen op het e-commerceplein.

Ik weet genoeg!

Overtuigd van PostNL? Maak een zakelijk account aan en start met versturen.

Download de blije klanten checklist!

Laat je gegevens achter, download de checklist en ontvang e-mails met slimme tips om jouw webshop te laten groeien. We sturen je inzichten, handige tricks en updates over onze diensten. Je kunt je op elk moment afmelden. Meer weten? Lees ons privacybeleid.