Zo laat je zien dat jouw webshop te vertrouwen is

Online betrouwbaarheid is belangrijker dan ooit

🕑 2 minuten
Consumenten worden steeds alerter op fraude, maar oplichters worden ook slimmer. Wil je dat klanten jouw webshop vertrouwen?

Veilig online winkelen

Online fraude blijft een groot probleem. De politie heeft met een nepwebshop meer dan 125.000 bezoekers bereikt (bron: Twinkle). Wat leek op een echte webshop met scherpe deals en positieve reviews, bleek een waarschuwing over online fraude. Dit laat zien hoe geloofwaardig nepwebshops kunnen zijn en hoe belangrijk het is om klanten direct zekerheid te bieden. Onderzoek van Klarna (bron: Emerce) laat dan ook zien dat maar liefst 78% van de Nederlandse consumenten zich zorgen maakt over online fraude.

Hoe laat je zien dat jouw webshop betrouwbaar is?

Consumenten worden steeds alerter op fraude, maar oplichters worden ook slimmer. Wil je dat klanten jouw webshop vertrouwen? Zorg dan voor duidelijke signalen:


  • Wees transparant over je contactgegevens
    Zet een fysiek adres, telefoonnummer en goed bereikbare klantenservice op je website.
  • Maak je retour- en betaalbeleid duidelijk
    Geen kleine lettertjes, maar heldere uitleg over hoe je omgaat met betalingen en retouren.
  • Toon reviews en keurmerken
    Een Thuiswinkel-keurmerk en echte klantbeoordelingen helpen om vertrouwen te winnen.
  • Gebruik het Bekend bij PostNL-logo
    Klanten zien direct dat jouw webshop echt is en bestellingen ook daadwerkelijk levert.

‘Bekend bij PostNL is onderscheidend voor mijn bedrijf. Ik merk dat er minder klanten afhaken op weg naar een bestelling.’

Bert Hofstede van Ledlampenkopen.nu

Bekend bij PostNL: hét bewijs van betrouwbaarheid

PostNL helpt webshops zich te onderscheiden als veilige keuze. Met het Bekend bij PostNL-logo en -webshopprofiel laat je klanten eenvoudig zien dat jouw webshop geverifieerd is. Klanten kunnen met één klik jouw webshopprofiel op onze site bekijken. Zo geef je hen extra zekerheid dat ze bij een betrouwbare partij bestellen.

bekend-bij-postnl-logo.svg

Voorkom phishing met de anti-phishing code

Naast nepwebshops is phishing een groot risico. Criminelen sturen valse e-mails of sms-berichten uit naam van bekende bedrijven om gevoelige informatie te stelen. PostNL verkleint dit risico met de anti-phishing code. Deze unieke verificatiecode in communicatie helpt klanten direct herkennen dat een bericht echt van jouw webshop of PostNL afkomstig is. Consumenten kunnen in hun PostNL-account hun code instellen, die ze vervolgens terugzien in de e-mails van PostNL.

Kort samengevat

Klanten kopen liever bij een webshop die ze vertrouwen. Zorg dus voor een transparante website, duidelijke contactgegevens en extra verificaties zoals Bekend bij PostNL en attendeer je klanten op het instellen van hun anti-phishing code in hun PostNL-account. Zo geef je klanten de zekerheid dat ze veilig kunnen bestellen.

Op zoek naar meer?

Bekend bij PostNL

Bekend bij PostNL bewijst dat je te vertrouwen bent door een webshopprofiel.

E-commerceplein

Overzicht van alle tips, klantcases en artikelen op het e-commerceplein. Filter op je interesses.

Anti-phishing

Klaar met phishing? Wij ook! Daarom hebben we een extra veiligheidscheck.