Ik heb mijn post retour gekregen

Op deze pagina leggen we uit waarom je post retour komt en geven we tips om dit in de toekomst te voorkomen.

Wat zijn de meest voorkomende redenen voor retour?

  • Adres niet leesbaar: dit kan vooral komen door een slechte printkwaliteit, verpakkingsfolie die het adres bedekt, of verzakte tekst
  • Fout adres: het adres bestaat niet of is onvolledig. Controleer of het adres officieel is via Mijn PostNL > Diensten > Adrescheck. Of via de BAG-viewer van het Kadaster die alle officiële adressen en gebouwen in Nederland bevat.

Het is daarom belangrijk je te houden aan de vormgevingsvoorwaarden. Om je op weg te helpen, hebben we alle richtlijnen voor je op een rij gezet.

Wat betekenen de omschrijvingen op mijn retourpost?

De retourreden vind je als sticker, stempel of handmatig geschreven tekst op je retourpost. Dit is wat ze betekenen:

Omschrijving

Betekenis

Geen

Er is geen brievenbus.

Vol

De brievenbus is vol.

Geweigerd

De ontvanger heeft de post geweigerd.

Adres onvolledig

Het adres is onvolledig.

Verhuisd

Handgeschreven op het poststuk: de geadresseerde is verhuisd.

Onbekend

Handgeschreven op het poststuk: de reden voor retour is niet duidelijk of onleesbaar.

Vervallen

Het huisadres bestaat niet (meer).

Opgeheven

De postbus is niet meer actief.

Adres onleesbaar

Alleen bij poststukken in folie: adresgegevens ontbreken, zijn onduidelijk of het adres is niet bekend.

Wat kan ik doen om retouren te voorkomen?

Onze vormgevingsvoorwaarden zijn cruciaal om je post goed en zonder extra kosten te bezorgen. Dit zijn de belangrijkste:

  1. Controleer adressen vooraf
    Gebruik onze gratis Adrescheck op Mijn PostNL om te zien of een adres een officieel bezorgadres is. Voor extra controle kun je ook de BAG-viewer raadplegen. Zorg er daarnaast voor dat de schrijfwijze correct en volledig is, inclusief toevoegingen of landnaam als dat nodig is.
  2. Zorg voor een goede verpakking
    Wanneer je folie of andere verpakkingsmaterialen gebruikt, let er dan op dat het adres niet afgedekt wordt. Print het adres altijd duidelijk in goede printkwaliteit en zorg ervoor dat het goed zichtbaar blijft zonder vouwen, kreukels of verzakkingen. Zorg er verder voor dat er voldoende contrast is tussen de achtergrond en je tekst.

Hoe verstuur ik mijn post opnieuw?

In de meeste gevallen is het een kwestie van adres aanpassen en opnieuw versturen. Krijg je je post retour omdat je verpakking niet goed is? Verpak je post dan opnieuw.

Kom je er niet uit?

Neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice of je vaste zakelijke contactpersoon. We helpen je graag.