Problemen met track & trace

Werkt je track & trace-code niet en kun je daardoor de status van een pakket niet checken? Of laat je klant weten dat er geen track & trace-code bekend is? Vervelend! Hieronder leggen we uit wat je in verschillende situaties kunt doen.

Ik heb geen track & trace-code ontvangen. Wat nu?

Heb je het pakket (of aangetekende post) verstuurd bij een PostNL-punt? Dan heb je een verzendbewijs gekregen met daarop de track & trace-code. 

Heb je zelf een verzendlabel aangemaakt op postnl.nl? Dan ontvang je een e-mail met daarin de track & trace-code. 

Mijn zending is niet te vinden

Heb je wel een track & trace-code ontvangen, maar zegt de ontvanger dat de zending niet te vinden is? Dan kun je het volgende doen: 

Controleer of je de Track & Trace-code juist hebt ingevuld 

  • Vul de code in zonder spaties
  • Vul de postcode in van de ontvanger (dus niet die van de afzender)

Controleer of het land van bestemming juist is ingevuld 

In het geval van een binnenlandse zending begint de code meestal met het cijfer 3 en de letter S, gevolgd door een aantal letters en cijfers. Bijvoorbeeld: 3SABCD1234567 

Een 'niet-thuiscode' begint met KG, gevolgd door een aantal cijfers. Bijvoorbeeld: KG123456 

Nog steeds niet gevonden? 

Dan ziet het ernaar uit dat we de zending nog niet hebben ontvangen van de afzender. In dat geval vragen we je om nog wat geduld te hebben en het later nog eens te proberen.