Post of brievenbuspakjes frankeren

Verstuur je post of een brievenbuspakje, dan moet je het frankeren. Bijvoorbeeld met een postzegel of verzendlabel. Met een frankeermachine verwerk je alles snel en tegen een voordelig tarief. Je kiest eenvoudig het soort zending, de frankeermachine bepaalt het gewicht en het juiste bedrag wordt automatisch op de post gestempeld.

Welke post kan ik frankeren met een frankeermachine?

De frankeermachine kun je gebruiken voor:

  • brieven 
  • aangetekende post*
  • brievenbuspakjes*

*Let op: aangetekende post moet naast een frankering ook zijn voorzien van een barcode. Dit kan door de zending af te geven bij een PostNL-punt of grote partijen voor te melden in Mijn PostNL.

Mag ik met mijn frankeermachine ook post frankeren van anderen?

Dit mag alleen als die ander onderdeel is van dezelfde onderneming of organisatie. Of als diegene in hetzelfde gebouw is gevestigd en PostNL hiervoor toestemming heeft gegeven.

Mag mijn frankeermachinepost in de oranje brievenbus?

Ja hoor, dat mag. Alleen in het geval van post die is gefrankeerd als partijenpost vragen we je om deze af te geven bij een PostNL-punt.

Hoe kan ik extra frankeertegoed aanvragen?

Snel extra tegoed voor je frankeermachine nodig? Klik dan hieronder op 'extra tegoed aanvragen'. We zorgen ervoor dat het tegoed binnen een uur op je frankeermachine staat (mits we je aanvraag vóór 16.00 hebben ontvangen).  

Extra tegoed aanvragen 

Je kunt per maand 2 keer extra tegoed aanvragen (maximaal 1.000 euro per keer). 

Wat doe ik bij misdrukken en andere fouten?

Mislukte afdruk of een verkeerd bedrag gefrankeerd? Hiervoor hoef je natuurlijk niet te betalen. We verrekenen het bedrag op je eerstvolgende factuur. Vul dit formulier in en stuur het samen met de originele afdruk naar: 

PostNL 
Afdeling Contract & Correcties 
Postbus 19100 
2500 CC ‘s Gravenhage 

De volgende misdrukken worden niet vergoed: 

  • Misdrukken met een waarde lager dan 5 euro 

  • Misdrukken ouder dan een jaar 

  • Misdrukken waarbij we niet de hele envelop hebben ontvangen 

Waarom heb ik een herinnering ontvangen om portokosten te betalen

Een betalingsherinnering ontvang je als we de betaling nog niet hebben ontvangen of verwerkt. Als je er nog niet aan toegekomen was om te betalen, dan kun je dat hieronder alsnog online doen. Heb je al betaald? Dan hoef je niets te doen. 

Online betalen