Wat houden de nieuwe track & trace-informatie en -integraties precies in?
De nieuwe track & trace-informatie biedt meer inzicht in het verzendproces. Dit komt doordat we van 200+ scanwaarnemingen naar 25 duidelijke statussen gaan. Uiteraard blijven we cruciale details delen. Dit maakt het eenvoudiger om afwijkingen te herkennen en sneller te reageren op onverwachte situaties.
Daarnaast biedt PostNL 2 nieuwe integratiediensten waarmee je toegang krijgt tot deze verbeterde track & trace-informatie:
- Tracking Webhook v1: deze dienst stuurt in real-time statuswijzigingen door (push).
- Shippingstatus API v4: hiermee kun je op elk gewenst moment zelf track & trace-informatie opvragen (pull).
Of je nu continu statuswijzigingen wilt ontvangen of af en toe informatie wilt ophalen, deze integraties zijn ontworpen om snel, veilig en toegankelijk te zijn voor al onze zakelijke klanten.
Wat zijn de voordelen?
Razendsnel
Je ontvangt real-time alle relevante statuswijzigingen en updates via een lichtgewicht Webhook. Dan ben je net zo snel als wij op de hoogte. Zo zorgen we samen voor een betere klantreis.
Efficiënter
Ontvang alleen bericht als er daadwerkelijk iets verandert. Abonneren is gratis en hoeft slechts éénmalig. Zo bespaar je op overhead en implementatietijd.Veiliger
Dankzij de meest moderne standaarden voor beveiliging blijf jij in de toekomst - op een veilige manier - informatie ontvangen.
Wat is de planning?
De nieuwe track & trace-integraties komen naar verwachting in de tweede helft van 2025 beschikbaar. We informeren je ruim van tevoren, zodat je voldoende tijd hebt om over te stappen op de nieuwe services. De oudere systemen en API’s zullen halverwege 2026 worden uitgefaseerd.
Andere vragen
Snelheid
Onze huidige API's zijn razendsnel. Toch kunnen we nog sneller track & trace-informatie bij jou als zakelijke klant krijgen. Dat heeft te maken met de techniek van een integratie, maar ook met de achterliggende IT-architectuur.
Afhankelijk van de integratie die je momenteel gebruikt, kunnen we in de toekomst track & trace-informatie vanaf 5 minuten tot 6 uur sneller bij je krijgen. Hoe meer real-time de data uitwisseling, hoe eerder je op de hoogte bent en jouw ontvangers kunt informeren over relevante wijzigingen in de reis van de zending. Dat maakt de bezorging nog efficiënter en klantvriendelijker.
Eenvoud
We reduceren complexiteit en overhead door de verouderde, omslachtige manieren waarop momenteel via API en SFTP track & trace-informatie wordt gedeeld te vervangen voor moderne, lichtgewicht en schaalbare integraties. Dit maakt deze integraties een aantrekkelijk alternatief voor jou als zakelijke klant.
Veiligheid
We voegen een extra beveiligingslaag toe door het introduceren van Multi Factor Authentication in de API's. Naast het gebruik van bijvoorbeeld API keys en TLS encryptie is dit één van de maatregelen waardoor wij AVG-gevoelige gegevens ook in de toekomst op een veilige manier met klanten kunnen delen.
In grote lijnen blijft de werking tussen de PostNL integraties hetzelfde. We spreken van zowel een push- als een pull-methode om track & trace-informatie te delen. Hoe en of de werking met jouw systemen verandert is afhankelijk van hoe jouw systemen zijn ingericht, of bij welke derde partij integratiediensten worden afgenomen.
De nieuwe integraties worden opgezet volgens moderne, wereldwijd gebruikte standaarden en zijn daarmee eenvoudig en veilig te implementeren in veruit de meeste systemen. De IT-impact verschilt afhankelijk van hoe flexibel of rigide, hoe modern of verouderd jouw systemen (ooit) zijn neergezet. We bieden zowel een push als pull optie om aan alle mogelijke wensen te voldoen.
Daarnaast telt mee voor welke doeleinden de track & trace-informatie wordt ingezet en hoever deze data in jouw systemen is ontsloten. Indien je een eigen klantenservice module hebt gebouwd, en daarnaast ook proactief e-mails verstuurt naar ontvangers, is de IT-impact groter dan wanneer je de data enkel inzet om te controleren of een pakket is bezorgd.
Indien je bij binnenkomst de PostNL data hebt vertaald naar de eigen ‘taal’ van jouw bedrijf (ook wel event-mapping genoemd) wordt de IT-impact kleiner. In dat geval hoef je enkel de event-mapping aan te passen. Hierdoor blijven alle achterliggende systemen in dezelfde taal spreken.
De bestaande track & trace integraties worden halverwege 2026 uitgefaseerd. PostNL biedt ondersteuning om deze overgang soepel te laten verlopen. Het is belangrijk om tijdig de overstap te maken, aangezien na de uitfasering de oudere systemen, zoals sFTP en verouderde API’s, niet langer worden ondersteund. Dit betekent dat je geen toegang meer hebt tot data-uitwisseling via deze methoden.
Je krijgt uitgebreide informatie over de vernieuwde track & trace-integraties, inclusief een duidelijke uitleg over hoe je de vernieuwde track & trace informatie optimaal kan gebruiken. Via de zakelijke portal Mijn PostNL Zakelijk beheer je eenvoudig je integratie, zoals het ophalen of brengen van een API-key. Voor technische documentatie kun je straks terecht op de developer portal, waar alle benodigde informatie beschikbaar is zoals technische specificaties en voorbeelden. Voor technische ondersteuning tijdens de implementatie kun je terecht bij Customer Channel Integrations.