Antwoordnummer

Pakketten gratis retour voor jouw klanten

Met een antwoordnummer kan je klant makkelijk én gratis een pakket terugsturen. Door het direct mee te geven aan de pakketbezorger, of via een van de 3500 PostNL-punten of 1000 pakketautomaten.

De voordelen van een antwoordnummer 

  • Hogere klanttevredenheid

    Altijd gratis aanmaken van een retourlabel bij PostNL-punt. Ultiem gemak voor je klant.

  • Inzicht in je retouren

    Op Mijn PostNL heb je 24/7 inzicht in je retouren. Je betaalt de kosten achteraf op factuur.

  • Privacy

    Beschermd verwerkingsadres geeft je meer privacy en bescherming.

Hoe werkt een antwoordnummer?

  1. 1

    Vraag je antwoordnummer aan

    Dat doe je heel gemakkelijk via je Mijn PostNL-account. Heb je die nog niet? Regel het direct online.

  2. 2

    Laat je klanten gratis hun pakket retour sturen

    Kies voor een van onze retourlabels voor het ultieme gemak voor je klant én inzicht in je retouren. Je klanten geven het pakket af bij een PostNL-punt. Of spontaan of op afspraak bij de pakketbezorger aan de deur.

  3. 3

    Ontvang je retouren

    In overleg kunnen we je retouren ook gebundeld of op vaste dagen bij je brengen.

  4. 4

    Ontvang 1 factuur achteraf

    Via Mijn PostNL heb je altijd inzicht in je retouren. Je ontvangt je retourkosten iedere maand in 1 overzichtelijke factuur. Wel zo gemakkelijk!

Het retourlabel voor jouw webshop 

Voor een antwoordnummer kun je kiezen uit verschillende retourlabels. Deze zijn bij de kosten voor een antwoordnummer inbegrepen.

Meest gekozen

Heen- & teruglabel met pre-alert

  • Je verzendlabel is je retourlabel  

  • Je klant meldt eerst een retourpakket op jouw website aan

  • Jij kiest of je een retour direct goedkeurt of niet

  • Je klant hoeft geen label te printen

  • Afgeven bij pakketautomaat, PostNL-punt of pakketbezorger als er een pakket wordt bezorgd

  • Altijd inzicht in je retouren

  • Extra inzicht in je retourredenen

Heen- & teruglabel  

  • Je verzendlabel is je retourlabel  

  • Je klant kan zijn pakket direct terugsturen

  • Afgeven bij pakketautomaat, PostNL-punt of pakketbezorger als er een pakket wordt bezorgd

  • Je klant hoeft niet te printen

  • Altijd inzicht in je retouren

Ook mogelijk: retouren met smart returns

Je klant vraagt een retour aan via je webshop, jij beoordeelt die aanvraag en stuurt je klant vervolgens een digitale barcode via e-mail toe. Een smart return.

Dan is het heel gemakkelijk voor je klant, die laat de digitale barcode scannen op een bemand PostNL-punt, daar printen wij het retourlabel uit en het retourpakket kan worden verzonden.

Wat kost een antwoordnummer? 

De kosten hangen af van de hoeveelheid en het gewicht van de retourpakketten die je ontvangt.

GewichtTarief per stuk
(btw vrijgesteld)
Tarief per stuk
(excl. btw)
0 - 5 kg€ 7,74
5 - 10 kg€ 10,11
10 - 20 kg€ 11,78
20 - 30 kg€ 14,09
Abonnementskosten € 253,00 per jaar

Ben je toevallig hiernaar op zoek?

Grip op je retouren

Retouren lastig en duur? Ontdek hoe onze oplossingen kosten verlagen en je klantervaring verbeteren.

Internationale retouren

Wil je meer verkopen in het buitenland? Dan is een goede internationale retouroplossing onmisbaar.

Antwoordnummer voor post

Je antwoordnummer kun je ook voor post gebruiken. Je klanten reageren zo direct op je mailings, zónder postzegels te plakken.

Heb je nog vragen?

Bekijk de veelgestelde vragen of neem contact met ons op. We staan voor je klaar!