Voordelen van retouren met PostNL
Met gemak je retouren regelen
We bezorgen je retouren gewoon op adres, de ideale oplossing tot ongeveer 1.500 retouren per jaar.
Inzicht in je retouren
In MijnPostNL Zakelijk heb je 24/7 inzicht in je retouren. Je betaalt de kosten achteraf per factuur.
Net zo makkelijk voor je klant
Je klant geeft zijn retour af bij de pakketbezorger aan de deur, bij een PostNL-punt of bij een pakketautomaat.
Retouroplossingen voor jouw webshop
Met onze retouroplossing zonder antwoordnummer sturen je klanten hun pakket gratis en gemakkelijk terug: direct aan de deur via de pakketbezorger of bij een PostNL-punt. Wij zorgen dat de retouren weer bij jou komen.
Toch liever een antwoordnummer? Dat kan ook! Hiermee blijft je adres verborgen en bij grote volumes krijg je zelfs lagere retourtarieven. Zo maken we retourneren makkelijk voor iedereen.
Onze tip: heen- en teruglabel met retourmelding
Een verzendlabel is ook meteen het retourlabel. Zo werkt het:
- Je klant meldt een retour eenvoudig aan op je website
- Jij beslist of je de retour direct goedkeurt
- Een retourlabel printen is niet nodig
- Je klant geeft zijn retour af bij de pakketbezorger aan de deur of bij een PostNL-punt.
Zo werkt retourneren met heen- en teruglabel
- 1
Plak het heen- en teruglabel op de verpakking
Je ontvangt een bestelling en maakt je pakket klaar om te versturen. Plak het heen- en teruglabel op de verpakking.
- 2
Laat je klant het pakket retourneren
Het label dat al op de verpakking zat, werkt ook als retourlabel. Je klant hoeft alleen het pakket af te geven op een PostNL-punt óf mee te geven aan de pakketbezorger aan de deur.
- 3
Volg het pakket met track & trace
Je klant en jij volgen allebei het pakket met track & trace. Jullie gebruiken gewoon dezelfde code als de heenzending.
- 4
Je administratie op orde
Als je de retourzending ontvangt, koppelen we die gegevens automatisch aan de oorspronkelijke bestelling.
Hoe het heen- en teruglabel bij Omoda zorgt voor tevreden klanten
"We kiezen er bewust voor om in onze pakketten geen pakbon of retourlabel mee te geven. Wat bijzonder is aan het heen- en teruglabel is dat we zien dat het zó gemakkelijk is voor onze klanten. Ze geloven soms niet dat ze verder echt helemaal niks hoeven te doen. We krijgen dus enorm veel positieve feedback terug dat het retourneren supermakkelijk is."
Zo regel je het heen- en teruglabel
- 1
Regel je retouren via PostNL
Nog geen klant bij PostNL? Maak dan gemakkelijk een zakelijk account aan. Ben je al wel klant? Regel dan je retouren via PostNL.
- 2
Koppel het heen- en teruglabel aan je webshop
Vink het heen- en teruglabel aan in Mijn PostNL Zakelijk of maak de koppeling via onze API. Het label is nu gratis beschikbaar voor WooCommerce en Magento 2.
- 3
Vertel je klanten hoe ze een pakket retoursturen
Je klant hoeft alleen het product terug in de verpakking te doen en af te geven op een PostNL-punt óf mee te geven aan de pakketbezorger aan de deur.
- 4
Hulp nodig?
Onze developer portal staat vol met informatie over de API voor het heen- en teruglabel en hoe je ‘m implementeert.
Veelgestelde vragen
Voor retour naar huisadres mag je ook het adres van je opslag, magazijn of bedrijfsverzamelpand opgeven. Je kunt geen antwoordnummer of postbus gebruiken.
Dat kan. Wat je dan wel mist is het inzicht in je retouren. In Mijn PostNL zie je met retour naar huisadres altijd welke retouren naar je onderweg zijn en ontvang je een aparte factuur met alle retourkosten in 1 overzicht.
Daarnaast heb je bij retour naar huisadres de keuze uit 3 verschillende retourlabels. Dat is voor je klant ook makkelijker als je bijvoorbeeld voor het heen- & teruglabel kiest. Dan hoeft je klant niet te printen en te plakken én het is duurzamer omdat je geen extra label print. Als je een gewoon verzendlabel gebruikt voor je retouren, dan mis je al die voordelen.