Vernieuwde API’s voor snellere en veilige integraties

Zo ben je er klaar voor: nu én de toekomst

We vernieuwen en verbeteren ons API-portfolio zodat jij ze simpel en snel implementeert. In de loop van 2025 komen ze beschikbaar. We houden je graag op de hoogte van alle ontwikkelingen. Hieronder lees je dan ook waar we mee bezig zijn, wat de voordelen voor jou zijn en wanneer je kunt starten met implementeren.

Waarom vernieuwen we onze API’s en systemen?

De nieuwe API-versies vervangen de oudere versies, waardoor prestaties verbeteren en integratie eenvoudiger en beter schaalbaar wordt. En we maken ze veiliger en stabieler met voorspelbare updates. Zo maak je nu en in de toekomst zonder zorgen gebruik van onze nieuwste producten en diensten.

Soepele overstap naar nieuwe versies

De nieuwe API’s zullen versiebeheer ondersteunen met voorspelbare updates, zodat nieuwe versies gestructureerd worden doorgevoerd.
  • Snellere integratie, verbeterde veiligheid

    De nieuwe API's zijn makkelijker te integreren en in gebruik minder foutgevoelig. Dat maakt je processen efficiënter en betrouwbaarder. Met geavanceerde beveiliging, zoals Multi Factor Authentication, bescherm je bovendien jouw gegevens nog beter.
  • Meer flexibiliteit met REST

    De nieuwe versies zijn REST-only. Dit vereenvoudigt onderhoud en verlaagt kosten. REST is lichter, moderner, flexibeler en eenvoudiger in gebruik dan SOAP. Ook wordt het breed ondersteund door ontwikkelaars en tools, wat integratie eenvoudiger maakt.

  • Consistente API’s, eenvoudiger onderhoud

    De nieuwe versies van de API's zijn op elkaar afgestemd qua structuur en termen. Dit maakt integratie meer uniform en onderhoud eenvoudiger. En bespaart je dus een hoop tijd.

Wanneer gaan we vernieuwen?

De nieuwe API's komen in de loop van 2025 beschikbaar en rollen we uit in fases. Je ontvangt op tijd bericht wanneer je dient over te stappen. Halverwege 2026 zullen de oudere API-versies worden uitgefaseerd.

Welke API’s en ontwikkelingen staan er op de planning?

Hieronder vind je een overzicht van alle verbeteringen. Bekijk ze grondig en maak je processen klaar voor de volgende stap.

Shipment API v4 en Checkout API v4

De nieuwe versies vereenvoudigen de technische aansluiting en het verzendproces door duidelijke productnamen en de keuze uit een staand of liggend verzendlabel. Alle zakelijke klanten en integratiepartners stappen gefaseerd over.

Nieuwe track & trace-informatie en -integraties

Er komt een nieuwe standaard voor track & trace, met heldere en consistente statusupdates, beschikbaar in real-time. Alle zakelijke klanten en integratiepartners stappen binnen de gestelde termijn over.

Uitfasering van sFTP

We stoppen in 2026 met sFTP en schakelen over naar snellere en veiligere API-integraties. Alle zakelijke klanten en integratiepartners stappen over op deze nieuwe API’s voor snellere data-uitwisseling.

Nieuwe Mijn PostNL Zakelijk

De oude omgeving voldeed niet meer, daarom stappen alle zakelijke klanten over naar de vernieuwde Mijn PostNL Zakelijk omgeving. Deze is sneller, gebruiksvriendelijker en toekomstbestendig. Lees wat er precies allemaal verandert.

Andere vragen

Technische documentatie

Zodra beschikbaar, kun je de technische documentatie, API-specificaties en ondersteuning vinden op het developer portal. Hier staat alles wat je nodig hebt voor een snelle en betrouwbare integratie.