Zo ontwerp je post die goed aankomt

6 richtlijnen om fouten en retouren te voorkomen en kosten te besparen

Wil je dat je post goed en zonder extra kosten wordt bezorgd? Volg deze richtlijnen en bekijk onze checklist. Want met de juiste envelop-indeling en een foutloos adres zorg je ervoor dat je post op de juiste plek aankomt én bespaar je geld

Wat is de basis voor een goed poststuk?

Met een goede opmaak van je envelop kunnen onze machines jouw post goed verwerken.
  • Adrescheck

    Ken je onze adrescheck al? Het adres wordt dan automatisch en foutloos ingevuld. Makkelijk en snel via MijnPostNL. Bekijk hier hoe je de Adrescheck gebruikt.

  • Indeling poststuk

    Zorg dat je poststuk altijd deze indeling heeft: een adreszone, een zone voor het afzender adres, een frankeerzone en een indexzone.

  • Printkwaliteit

    Let op: de inkt mag niet vlekken en de print moet minimaal 300 dpi zijn, zowel voor je frankering, adressering en codering.

De 6 belangrijkste richtlijnen

  1. 1

    Zorg voor foutloze adressen met de adrescheck

    Onze adrescheck vult automatisch het volledige adres in. Dit werkt snel en voorkomt retourzendingen. Koppel hem eenvoudig aan je webshop, ook voor buitenlandse adressen. Je regelt het in MijnPostNL Zakelijk.

  2. 2

    Codeer je poststukken

    Codeer je poststukken met unieke identificatie. Zo worden ze beter verwerkt. En krijg je ook nog eens korting. Mooi meegenomen, toch?

  3. 3

    Laat de indexzone vrij

    Maak altijd een vlak van 20 x 140 mm vrij aan de randen van je poststuk. Hier printen we sorteerinformatie, waardoor je post machinaal verwerkt wordt. Dat voorkomt vertragingen en eventuele extra kosten.

  4. 4

    Vermeld het afzenderadres op de adreszijde.

    Plaats het afzenderadres altijd aan de adreszijde, in de linkerbovenhoek en op 1 regel. Zo voorkom je dat je poststuk per ongeluk terugkomt naar het afzenderadres. En dat zou natuurlijk zonde zijn!

  5. 5

    Plaats het 'Port-Betaald'-logo op de juiste plek

    Zet het 'Port-Betaald'-logo rechtsboven op je poststuk. Dit maakt duidelijk dat de portokosten betaald zijn en dat wij je post bezorgen. Het logo is er in verschillende varianten of gebruik een attentiezegel.

  6. 6

    Zorg voor voldoende verschil tussen wit en zwart

    Een witte achtergrond is het duidelijkst, maar pasteltinten zijn ook prima. Een goede printkwaliteit is belangrijk, zorg ervoor dat de inkt niet vlekt. Zo verwerken we je post beter en bespaar je op kosten.

    Voor onverpakte post, selfmailers, foliezendingen en paperwraps gelden speciale regels. Je vindt dit terug in de checklist of uitgebreider in de vormgevingsvoorwaarden.

Twijfels over het ontwerp van je post?

Informeer bij je accountmanager naar de mogelijkheden of neem contact op met de zakelijke klantenservice. We helpen je graag verder.