Track & trace

Volg je pakket of aangetekende brief op elk moment

Track & trace is een handige manier om je zending met barcode online te volgen. Ook als verzender volg je jouw zending eenvoudig online of met de PostNL-app.

Hoe werkt het?

Zodra je een barcode hebt kun je de zending online volgen. Of gebruik de PostNL-app. We tonen het bezorgmoment en de locatie.

Pakket of aangetekende brief volgen (met track & trace)

Volg je zending eenvoudig online in 4 stappen:

  1. Zorg dat je de barcode van de zending bij de hand hebt. Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan.
  2. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters. Typ de barcode in zonder spaties.
  3. Vul de postcode van de ontvanger in.
  4. Klik op 'Zoeken'. De informatie over de locatie van de zending verschijnt nu.

Een internationale zending volgen

Volg je zending naar het buitenland. Selecteer het land van bestemming en vul de barcode in. Vervolgens klik je op ’Vind pakket‘. De informatie verschijnt nu op het scherm. 

Ontvang je geen resultaat? Waarschijnlijk is je pakket wel gewoon onderweg. Als je pakket door de brievenbus past, bezorgen we het met de post. Gaat het om een groter pakket? Dan gaat het mee met een van onze pakketbezorgers. Je kunt je pakket dan ook volgen via track & trace. Als je pakket zonder track & trace verstuurd is, ontvang je alleen een bericht vlak voordat we bij je langskomen.

Zelf je bezorgtijd of -plaats kiezen

Komt de bezorging niet goed uit? Kies dan zelf waar en wanneer je je pakket wilt ontvangen. Je ziet de mogelijkheden de track & trace omgeving.

Je kunt kiezen voor:

  • bezorging op een ander moment (overdag of ‘s avonds).
  • bezorging bij de dichtstbijzijnde PostNL-punt.

Zodra wij het pakket hebben ontvangen (meestal in de avond), kun je je keus aan ons doorgeven. Check in de app of in je overzicht of dit voor jouw pakket kan. 

Niemand thuis?

Dan geven je pakket af bij de buren of bij een PostNL-punt in de buurt. We informeren je digitaal over je pakket. In track & trace én de PostNL-app zie je waar je pakket is. Heb je een account? Dan sturen we je ook een e-mail.

Track & trace: ook voor internationale post

Track & trace wordt door meerdere landen ondersteund. Wil je weten of het land van bestemming deze optie aanbiedt? Bekijk de landenlijst track & trace.

Track & trace: ook voor de zakelijke gebruiker

Als zakelijke klant van PostNL kun je gebruikmaken van de zakelijke track & trace-module in Mijn PostNL. Hier vind je uitgebreidere informatie over je zendingen. Waardoor je jouw klanten sneller en beter kunt helpen. Hier zet je jouw zakelijke track & trace aan.