Postnl.nl

Ons inkoopbeleid

Efficiënt, professioneel en klantgericht

Onze afdeling Inkoop & Services verzorgt de inkoop van producten en diensten voor PostNL in Nederland, en werkt samen met de inkoopcollega’s in België. Daarnaast kent PostNL gespecialiseerde afdelingen die specifieke inkoop verzorgen, zoals de contractering van bezorgondernemers, charters voor nationaal wegtransport en alle vervoer van en naar buitenlandse bestemmingen. Ook is Inkoop & Services verantwoordelijk voor de optimalisering en professionalisering van de inkopen binnen PostNL. Door de inkoopkracht te bundelen, behalen we voordeel en kunnen we onze klanten beter bedienen.

Kerncijfers

We hebben in 2023 samengewerkt met ongeveer 7000 leveranciers.

99% van onze leveranciers is gevestigd in Europa.

Onze focus: circulariteit

We willen zo verantwoord mogelijk goederen en diensten inkopen, gebaseerd op de stelregels uit de circulaire economie. In overleg met onze interne klanten en opdrachtgevers hanteren we daarvoor een aantal uitgangspunten:

  • De producten die we inkopen, hebben een zo lang mogelijke levensduur.
  • Samen met leveranciers minimaliseren we de hoeveelheid afval na de levensduur van een product of dienst.
  • We stimuleren leveranciers en medewerkers om producten zo veel mogelijk te hergebruiken.
  • De 10R-circulariteitsladder is het uitgangspunt bij de inkoop van alle producten en diensten.