PostNL geeft update over resultaat 2023
Voorlopige resultaten Q4 en geheel jaar 2023
Den Haag, 26 januari 2024
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Vooruitzicht geheel jaar 2023 | |||||||
In € million | 4e kw. 2022 | 4e kw. 2023 | geheel jaar 2022 | geheel jaar 2023 | Initieel (27 februari 2023) | Herzien (7 augustus 2023) | 6 november 2023 |
Normalised EBIT | 60 | 77 | 84 | 92 | 70 - 100 | 100 - 130 | Belangrijkste financiële indicatoren komen aan de onderkant van de gecommuniceerde bandbreedte uit |
Normalised comprehensive income | 41 | 42 | 90 | 52 | 40 - 70 | 65 - 95 | |
Free cash flow | 79 | 143 | 40 | 52 | 10 - 40 | 10 - 40 |
Cijfers in dit persbericht zijn niet gecontroleerd door de accountant en kunnen afwijken van de finale resultaten.
- Verwachte genormaliseerde EBIT 2023 rond € 92 miljoen
- Sterke vrije kasstroom 2023 van € 52 miljoen
- Verwachte leverage ratio 2023 circa 1,7x, een solide basis voor dividenduitkering
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “De genormaliseerde EBIT 2023 komt naar verwachting uit op circa € 92 miljoen. Dat is conform onze aanvankelijke verwachtingen, maar lager dan het laatst gepubliceerde vooruitzicht. Onze focus op kapitaalinvesteringen en ons strikte werkkapitaalmanagement droegen bij aan een sterke ontwikkeling van de kasstroom. Die kwam uit op € 52 miljoen in 2023 en lag daarmee ruim boven de verwachtingen.
De marktomstandigheden bleven in het vierde kwartaal volatiel. Hoewel het pakkettenvolume toenam, hebben we minder pakketten bezorgd dan we hadden verwacht. Tegelijkertijd hadden we al kosten gemaakt om op maximale capaciteit te kunnen opereren. De volumes van internationale klanten stegen wederom, maar de binnenlandse volumes bleven achter. De hoeveelheid post bleef daarentegen redelijk overeind. Zowel bij Pakketten als bij Mail in Nederland was de verschuiving van de mix minder gunstig. En het hoge ziekteverzuim bleef een punt van zorg en zette de kosten meer onder druk dan was ingeschat. Toch ben ik er trots op dat we mede dankzij de nauwe samenwerking met onze klanten en de voorbereidingen in ons operationele netwerk met miljoenen pakketten en feestdagenwensen speciale momenten bij de consument hebben bezorgd.
We hebben onverminderd vertrouwen in onze strategie voor de langere termijn en in het groeipotentieel van de e-commercemarkt. Op 26 februari publiceren we de volledige resultaten over het vierde kwartaal en heel 2023. Daarnaast spreken we op dat moment ook onze verwachtingen uit voor 2024.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.