Postnl.nl

PostNL geeft update over resultaat 2024

Voorlopige resultaten Q4 en 2024

Den Haag, 20 januari 2025

PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)

in € miljoenQ4 2023Q4 2024FY 2023FY 2024FY 2024 outlook
(4 november 2024)
Genormaliseerde EBIT77629253~80
Genormaliseerd totaalresultaat43525238~40
Vrije kasstroom1431065212~0

  • Verwachte genormaliseerde EBIT over 2024: circa € 53 miljoen
  • Vrije kasstroom van circa € 12 miljoen verwacht
  • Verwachte leverage ratio 2024 circa 1,95; dit biedt ruimte voor een slotdividend over 2024
  • Volumegroei 10,5% bij Pakketten in Q4 (2024: 7,2%)

CEO statement

Herna Verhagen, CEO PostNL: “2024 was financieel gezien een teleurstellend jaar. De genormaliseerde EBIT over 2024 komt naar verwachting uit op circa € 53 miljoen. Dankzij goed kasstroombeheer en balans management hebben we de verwachtingen voor de vrije kasstroom en het genormaliseerde totaalresultaat wel gerealiseerd. We zijn er trots op dat we door de enorme inzet van onze mensen operationeel een sterk vierde kwartaal hebben neergezet. Onze gunstige NPS-scores bevestigen wederom onze sterke positie ten opzichte van de concurrentie en laten onze toewijding naar onze klanten zien. Dit ondersteunt onze strategische richting.

In de huidige uitdagende omstandigheden doen we er alles aan om onze operatie en ons aanbod aan te passen. We kijken daarbij goed naar de behoeften van onze klanten. Daarnaast richten we ons op het verbeteren van de efficiency en het beter benutten van onze capaciteit. Maar als antwoord op de financiële ontwikkeling en de veranderende marktdynamiek gaan we onderdelen van onze strategie aanpassen.

Bij Mail NL waren de financiële resultaten in het vierde kwartaal onvoldoende. In december is er minder kerstpost verstuurd dan we eerder hadden ingeschat. Een groter dan verwachte verschuiving naar niet-24-uurspost zette de marges onder druk, terwijl de loonkosten stegen door personeelstekorten en hoger dan verwacht ziekteverzuim. Hierdoor was het resultaat in december nauwelijks toereikend om het verlies van de rest van het jaar te compenseren. Voor heel 2024 kwam het resultaat ruim € 30 miljoen lager uit dan vorig jaar.

Deze financiële resultaten laten opnieuw zien dat het huidige bedrijfsmodel niet meer houdbaar is. De urgente noodzaak om de UPD-verplichting aan te passen, naast een financiële bijdrage van de overheid, is essentieel om een toekomstbestendig en financieel gezonde postvoorziening zeker te stellen. Een postvoorziening die van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving. We blijven in deze situatie doen wat we kunnen en hebben aanvullende maatregelen getroffen. Zo zijn we gestart met de bezorging ‘binnen twee dagen’ van de niet UPD-post. Daarnaast hebben we recent aangekondigd dat we de oranje brievenbussen gespreid gedurende de dag gaan lichten.

Bij Pakketten zagen we een volumegroei van 10,5% en wisten we onze sterke marktpositie te behouden. De klantconcentratie nam echter sneller toe dan verwacht en dat zorgde voor een toenemende druk op de marges. Dit is de belangrijkste oorzaak van de tegenvallende resultaten. Daarnaast kwam de volumegroei in de laatste 2 maanden van 2024 iets lager uit dan onze prognoses. Het recordaantal pakketten in de zeer korte piekperiode resulteerde in een minder gunstige volumedistributie. In combinatie met de hoge kosten om de volumes op piekdagen op te vangen, zorgde dit voor druk op de operationele efficiëntie.

Als toonaangevende speler in de last-mile bezorging in de Benelux willen we meer investeren en blijft innovatie hoog op onze agenda staan, zodat de e-commerce markt kan blijven groeien. De e-commerce sector is echter veranderd en volwassen geworden. De markt wordt gekenmerkt door stijgende kosten, een krappe arbeidsmarkt, snel veranderend consumentengedrag en klantconcentratie. Tegelijkertijd vragen veranderingen op het gebied van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden steeds meer. Deze ontwikkelingen zullen leiden tot een aantrekkelijke en duurzame en tegelijkertijd duurdere e-commerceketen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle spelers in de keten om deze uitdagingen aan te pakken en te streven naar een meer evenwichtige verdeling van waarde. Vanuit ons perspectief spelen we in op deze veranderingen door de klantwaarde te optimaliseren. Daarnaast gaan we onze strategische initiatieven richten op het verder uitbouwen van internationale mogelijkheden en door versnelling van onze ‘out of home’-strategie. Verdere informatie volgt op 24 februari 2025.”