PostNL publiceert resultaten derde kwartaal 2024
Vertrouwen in sterk vierde kwartaal: verwacht genormaliseerd resultaat van circa € 80 miljoen
Den Haag, 4 november 2024
PDF persbericht (NL)
PDF press release (EN)
Hoofdpunten Q3
- Genormaliseerde EBIT van € (19) miljoen bij Mail in Nederland: resultaat toont urgente noodzaak tot aanpassing regelgeving
- Parlement heeft beslissing over toekomstbestendige en financieel gezonde postdienstverlening spijtig genoeg uitgesteld, PostNL neemt aanvullende maatregelen
- Pakketvolumes stegen met 7,4% (exit rate september: 10,7%), mede door aantrekkende binnenlandse volumegroei (exit rate september: 2,7%)
- Geleidelijke verbetering in resultaat door volumegroei bij pakketten
- Aanhoudende autonome kostenstijging van € 34 miljoen, grotendeels gecompenseerd
- PostNL en bonden komen nieuwe cao’s voor PostNL en zaterdagbestellers overeen
- Verdere verbetering gemiddelde CO2-efficiëntie van 14% sinds begin dit jaar
CEO statement
Herna Verhagen, CEO of PostNL: "De urgente noodzaak om het huidige onhoudbare bedrijfsmodel bij Mail in Nederland te transformeren blijkt duidelijk uit het verlies van € 19 miljoen over de eerste negen maanden van 2024, € 15 miljoen lager dan vorig jaar. Onderliggende trends zoals de volumedaling, de verschuiving naar niet-24-uurs post en stijgende kosten blijven aanhouden. Daarom zijn aanpassingen in de universele postdienstverlening (UPD) en een financiële bijdrage noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de wettelijke plicht van de UPD niet verlieslatend is.
Omdat het parlement recent de beslissing over een toekomstbestendige postmarkt heeft uitgesteld en wacht op meer achtergrondinformatie, moeten we aanvullende maatregelen nemen. Naast de eerder gecommuniceerde migratie van niet-UPD-post naar een standaard serviceniveau van 'binnen 2 dagen' vanaf 1 januari 2025, overwegen we nu ook verdere ingrijpende maatregelen, zoals het overdag legen van brievenbussen in plaats van 's avonds en ook mogelijke verdere prijsverhogingen voor het versturen van post. Deze maatregelen zijn onvermijdelijk om een toekomstbestendige en financieel gezonde postdienst te waarborgen die betrouwbare bezorging voor iedereen in Nederland garandeert, en die aan tienduizenden mensen baanzekerheid biedt.
Bij Pakketten neemt de volumegroei verder toe en beweegt richting onze groeiprognose voor het hele jaar. De binnenlandse volumes waren 1% hoger, bij een min of meer stabiel marktaandeel. De volumes van internationale klanten bleven stevig groeien. De verschuiving in de mix is iets gunstiger dan vorig kwartaal en we voorzien een verdere verbetering hiervan. Het verheugt ons dat het resultaat, voor het eerst dit jaar, is verbeterd ten opzichte van vorig jaar, mede dankzij een sterke septembermaand na zwakke zomermaanden. Wij zijn klaar voor het piekseizoen en werken er hard aan om de optimale balans te vinden tussen volume, waarde en capaciteit. De efficiëntieverbeteringen, zoals onze initiatieven om onze ophaal- en vervoersdiensten te optimaliseren en bezorgopties te rationaliseren, winnen momentum. Samen met verdere strikte kostenbeheersing en geholpen door een snellere volumegroei gaan deze maatregelen bijdragen aan ons resultaat. De positieve resultaatontwikkeling bij Pakketten is dit kwartaal bemoedigend.
Voor het derde kwartaal was het totale resultaat, zoals verwacht, negatief, voornamelijk door het resultaat van Mail in Nederland. Het segment Pakketten liet een positief en verbeterd resultaat zien. In de huidige uitdagende marktomstandigheden blijven we ons volledig richten op het aanpassen van onze operatie en diensten met voortdurende aandacht voor onze klanten, terwijl we de efficiëntie en capaciteitsbenutting verbeteren.
Gezien de resultaten tot op heden en rekening houdend met een aanhoudend volatiel bedrijfsklimaat, voorzien wij voor 2024 een genormaliseerde EBIT van rond de
€ 80 miljoen, in lijn met de huidige marktverwachtingen. De uitkering van een dividend dat past bij het bedrijfsresultaat blijft belangrijk voor ons."
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.