Postnl.nl

PostNL vraagt overheid om tijdelijke financiële bijdrage voor postdienstverlening

Nederlandse postbezorging onder druk door daling post en verouderde wetgeving

Den Haag, 21 februari 2025 – Nederlanders versturen en ontvangen steeds minder post. In de afgelopen tien jaar is de hoeveelheid post bijna gehalveerd, terwijl de Postwet ongewijzigd is gebleven. PostNL zet zich in om de postdienstverlening toegankelijk, toekomstbestendig en financieel gezond te houden. Tegelijkertijd beperkt de huidige postwet verdere veranderingen van het postbedrijf. Politieke besluitvorming over de toekomst van de postmarkt laat op zich wachten, terwijl de kosten voor de huidige dienstverlening verder stijgen. Op grond van de wet kan de verlener van de Universele Postdienst (UPD) aanspraak maken op een vergoeding voor de nettokosten van de dienst, indien deze een onevenredige financiële last vormen. PostNL heeft daarom een tijdelijke financiële bijdrage aangevraagd bij de Nederlandse Staat om deze essentiële publieke taak op een verantwoorde manier te kunnen blijven uitvoeren.

PostNL is door de overheid aangewezen als uitvoerder van de UPD, zoals vastgelegd in de Postwet. Dit betekent onder andere dat het bedrijf verantwoordelijk is voor het ophalen en bezorgen van post uit de oranje brievenbussen, vijf dagen per week, en voor specifieke diensten zoals braillepost, rouwpost en medische post. Door de structurele daling van het postvolume, veranderende klantbehoefte en stijgende kosten, is de postdienstverlening in zijn huidige vorm inmiddels verlieslatend.

De veranderende postmarkt

Maurice Unck, directeur MailNL bij PostNL, licht toe: “Hoewel steeds meer communicatie digitaal verloopt, blijft een grote groep mensen afhankelijk van fysieke post. PostNL voert deze maatschappelijke taak al 225 jaar met trots uit voor alle Nederlanders. Onze ruim 22.000 medewerkers zien de markt veranderen: postbezorgers lopen vijf dagen per week door elke straat, maar steeds vaker slaan ze huizen over waar die dag geen post bezorgd hoeft te worden. Wij passen ons continu aan, maar binnen de huidige wetgeving zijn verdere aanpassingen nauwelijks meer mogelijk. Consumenten geven bovendien aan voorspelbaarheid belangrijker te vinden dan snelheid. Daarom pleiten wij voor een aanpassing van de Postwet, zodat we kunnen blijven inspelen op de behoeften van klanten en de arbeidsmarkt. Om de periode tot aan de aanpassing van de Postwet te overbruggen, is een tijdelijke financiële bijdrage noodzakelijk.”

Financiële bijdrage ter compensatie van het verlies van de UPD

Maurice Unck: “PostNL begrijpt dat de politiek zorgvuldig kijkt naar de toekomst van de postmarkt, maar we benadrukken dat postdienstverlening zonder ingrijpen elk jaar weer verder verslechtert. Uit de wet volgt dat van een bedrijf niet kan worden verwacht dat het een overheidsdienst verlieslatend blijft uitvoeren. Daarom vragen we een financiële bijdrage voor de UPD-kosten van € 30 miljoen in 2025 en € 38 miljoen in 2026 om deze postdiensten in stand te houden. Deze berekening volgt de wettelijke richtlijn en wordt achteraf vastgesteld op basis van de werkelijke kosten. Dit betreft UPD-verplichtingen zoals bezorgen binnen 1 dag, het behoud van ruim 10.000 brievenbussen door het hele land, het gratis bezorgen van braillepost en een zesde bezorgdag voor rouw- en medische post.” PostNL heeft het ministerie van Economische Zaken verzocht de aanvraag voor een financiële bijdrage formeel in behandeling te nemen en op korte termijn een besluit te nemen. In de tussentijd blijven de partijen in gesprek om samen tot een passende oplossing voor de Nederlandse postdienstverlening te komen.

Aanpassing Postwet voor toekomstbestendige postdienstverlening

Om voor iedereen in Nederland een passende postdienstverlening te behouden, die op financieel gezonde wijze kan meebewegen met marktontwikkelingen, heeft PostNL vorig jaar de politiek gevraagd om de regelgeving te veranderen. In het eerdere voorstel van PostNL voor een toekomstbestendige postdienst wordt gevraagd om UPD-post standaard binnen twee dagen te bezorgen en op termijn binnen drie dagen, om de mogelijkheid voor urgente post binnen een dag te blijven bezorgen tegen een hoger tarief en om een financieel vangnet dat een minimumrendement van de UPD garandeert. Ook het gebruikersonderzoek door de ACM bevestigt dat er in Nederland draagvlak is voor verlenging van de bezorgtermijn.

Bezorgtermijn in landen om ons heen versoepeld

In veel Europese landen wordt de bezorgtermijn versoepeld om beter aan te sluiten bij de dalende hoeveelheid post en de veranderende consumentenbehoefte. Frankrijk, Duitsland, België, Engeland, Denemarken en Italië hebben al een standaard bezorgtermijn van twee of drie dagen of zijn hierover in gesprek. Daarnaast ontvangen postbedrijven in verschillende landen overheidsbijdragen om de UPD betaalbaar te houden, variërend van directe financiële compensaties tot belastingvoordelen en subsidies voor specifieke diensten.

Bekijk de infographic